یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین پلتفرم های سرگرمی در دنیا یوتیوب (Youtube) می باشد. رشد و پیشرفت این پلتفرم طی سالیان اخیر در حدی بوده است که امروزه شاهد استفاده از یوتیوب توسط یک سوم از جمعیت دنیا هستیم. این اعداد و ارقام نشان دهنده آن است که اقشار مختلف با سنین و سلایق گوناگون روزانه از یوتیوب استفاده می کنند. طی چند سال گذشته در بین فارسی زبانان پلتفرم یوتیوب به میزان قابل توجهی محبوب شده است و بر همین اساس تبلیغات یوتیوب یکی از بهترین شیوه های نشان دادن کسب و کار های مختلف محسوب می شود.
آمار های بازدید ویدئو های یوتیوبر های معروف ایرانی امروزه از مرز 1 میلیون بازدید هم گذشته است که این موضوع نشان دهنده علاقه مندی ایرانیان به این پلتفرم می باشد. بر همین اساس می توان گفت پلتفرم Youtube همچون تبلیغات در اینستاگرام یکی از مناسب ترین گزینه ها برای تبلیغات محسوب می شود. اما تبلیغات در یوتیوب چیست و چگونه قابل انجام می باشد؟
معرفی تبلیغات یوتیوب
امروزه برند های مطرح و معروف جهانی با استفاده از تبلیغات یوتیوب اقدام به معرفی برند خود در سطح جهانی می نمایند و این موضوع می تواند برای تبلیغات کسب و کار های داخل ایران بسیار پر اهمیت باشد. تبلیغات در یوتیوب به اشکال مختلفی که در ادامه در خصوص آن توضیحات بیشتری ارائه می دهیم، قابل انجام می باشد. شما می توانید به صورت بنر و یا ساخت ویدئو و پخش آن در ابتدا و یا بین محتوای در حال پخش اقدام به معرفی محصول و کسب و کار خود نمایید.
بر اساس آمار ها در حدود 90 درصد از افراد با تماشای ویدئو تبلیغاتی که در شبکه های اجتماعی و یا پلتفرم هایی از قبیل یوتیوب پخش می گردد با محصول و یا کسب و کار ها آشنا شده اند که این اعداد و ارقام نشان دهنده اهمیت این موضوع می باشد.
امروزه پلتفرم یوتیوب بعد از موتور جستجو گر گوگل بهترین پلتفرم برای تبلیغات به صورت جهانی می باشد. مهم ترین دلیل این موضوع وجود مخاطبین زیادی است که به طور میانگین روزانه حداقل 12 دقیقه از وقت خود را در این پلتفرم می گذرانند. بر همین اساس تبلیغات یوتیوب می تواند جز بهترین راهکار ها برای افزایش تعامل مخاطبین با کسب و کار شما باشد.
مزایای انجام تبلیغات در یوتیوب چیست؟
وجود کاربران زیاد با جامعه آماری گوناگون از سرتاسر دنیا که با سنین و سلایق گوناگون از این پلتفرم استفاده می کنند، یکی از مهم ترین مزیت های تبلیغات در یوتیوب محسوب می شود. علاوه بر این پلتفرم یوتیوب قادر است تبلیغات را به صورت هدفمند بر اساس سلایق کاربران به آن ها نمایش دهد. به طور مثال اگر موضوع ویدئو در حال پخش مرتبط با مواد غذایی و خوراکی باشد، تبلیغاتی که پخش می شود می توان در ارتباط با مواد غذایی باشد. این بدان معناست که یوتیوب با هدف گیری جامعه آماری بر اساس الگوریتم ها و یا کلمات کلیدی قادر به تبلیغ برند شما در بهترین زمان ممکن می باشد.
ارائه روش های مختلف برای تبلیغ همچون ویدئو کوتاه، بلند، تبلیغات بنری و ثابت در صفحات مختلف و یا بین محتوای ویدئویی و... سبب باز بودن دست تبلیغ کننده می شود تا با توجه به خدماتی و کسب و کار خود اقدام به انجام تبلیغات در یوتیوب نماید. از دیگر مزایای تبلیغات یوتیوب ارائه آمار ها و گزارش های کاملی است که یوتیوب در اختیار شما قرار می دهد تا از وضعیت تبلیغات خود آگاه شوید و در صورت نیاز اقدام به ایجاد تغییرات در آن نمایید.
لازم به ذکر است قیمت تبلیغات یوتیوب به مراتب پایین تر از سایر پلتفرم ها همچون گوگل می باشد.
انواع روش های تبلیغ در Youtube
برای انجام تبلیغات در یوتیوب همانطور که گفته شد شیوه های مختلفی پیش روی ما خواهد بود. این شیوه ها عبارتند از:
تبلیغ ویدئویی در حین پخش محتوا:
یکی از بهترین روش های تبلیغات در یوتیوب استفاده از روش تبلیغ در ابتدا، انتها و یا حین پخش ویدئو می باشد که اکثرا با آن مواجه بوده ایم. این روش تبلیغاتی In Stream نام دارد که به دو شکل قابل رد کردن یا Skippable و یا غیر قابل رد کردن تبلیغ یا Non Skippable قابل انجام می باشد. در تبلیغات قابل رد شدن می توان تبلیغات را با مدت زمان غیر محدود ارائه نمود اما در تبلیغاتی که غیر قابل رد شدن است مدت زمان ویدئو نهایتا 15 ثانیه می باشد. عموم افرادی که قصد تبلیغات در یوتیوب را دارند از این روش استفاده می کنند. لازم به ذکر است نوع دیگری از تبلیغات بدین روش وجود دارد که به تبلیغات Bumper معروف است. در این نوع تبلیغ مدت زمان ویدئو تنها 6 ثانیه می باشد که غیر قابل رد شدن است. قیمت هریک از این نوع تبلیغات نیز متفاوت می باشد.
تبلیغات خارج از استریم
روش بعدی انجام تبلیغ در پلتفرم یوتیوب معروف به تبلیغات خارج از استریم می باشد که می توان تبلیغ خود را در سایت های پارتنر گوگل و خارج از یوتیوب انجام داد.
تبلیغات بنری در صفحه اصلی یوتیوب
در این نوع تبلیغات یوتیوب می توان تبلیغ خود را به صورت محتوای ویدئویی و یا غیر ویدئویی در صفحه اصلی یوتیوب و بین ویدئو های پیشنهاد شده به کاربر قرار داد. لازم به ذکر است استفاده از تبلیغات بنری یا غیر ویدئویی که به تبلیغات Overlay Ads معروف هستند در سایر صفحات یوتیوب در ورژن دسکتاپ این پلتفرم امکان پذیر می باشد.
تبلیغ در صفحه سرچ Youtube
یکی از پر استفاده ترین صفحات یوتیوب صفحه سرچ آن است که کاربران با جستجو محتوای مورد نظر خود می توان از طریق این صفحه به محتوای مورد نظر بر اساس کلمات کلیدی و نام ویدئو دسترسی پیدا کنند. در این صفحه نیز می توان اقدام به تبلیغ به صورت بنری نمود.
با توجه به انواع روش های معرفی شده می توان شاهد باز بودن دست مخاطب برای انتخاب بهترین روش تبلیغات یوتیوب بود.
موارد لازم برای تبلیغات هدفمند یوتیوب عبارتند از :
• حداقل بودجه برای شروع تبلیغات 200$ می باشد.
• برای انجام تبلیغات در یوتیوب نیاز به حداقل 20 چنل یوتیوب هدف می باشد.
• حداقل به 10 کلمه کلیدی برای تبلیغ نیاز می باشد.
• محتوای تبلیغ می بایست مورد تایید یوتیوب باشد.
نکات مهم پیش از انجام تبلیغات در یوتیوب:
1. توجه به مدت زمان ویدئو تبلیغاتی: چنانچه محتوای تبلیغاتی شما دارای اثرگذاری بالا و جذابیت بصری زیاد باشد، مخاطب بدون رد کردن آن تا انتهای ویدئو را تماشا می کند. بر همین اساس با توجه به نوع تبلیغ خود اقدام به انتخاب محتوای کوتاه یا بلند نمایید.
2. انتخاب شیوه تبلیغ که در یوتیوب و یا خارج از یوتیوب قابل پخش خواهد بود و شما بر اساس هدف و جامعه آماری خود می توانید اقدام به انتخاب یکی از آن ها نمایید، از دیگر نکاتی است که می بایست به آن توجه نمود.
3. اگر محتوای تبلیغاتی شما در قالب ویدئو است می بایست به صدا دار بودن و یا بی صدا بودن ویدئو توجه نمایید. با توجه به اینکه بیش از 95 درصد محتوای قرار داده شده در یوتیوب با صدا پخش می شوند، دقت به این موضوع پیش از انجام تبلیغات یوتیوب حائز اهمیت می باشد.
سخن پایانی
با توجه به اینکه امروزه شاهد رشد و پیشرفت کاربران ایرانی در یوتیوب هستیم، تبلیغات در یوتیوب یکی از بهترین شیوه های تبلیغاتی برای دیده شدن هرچه بیشتر کسب و کار شما در بین اقشار و سنین مختلف محسوب می شود. چنانچه قصد انجام تبلیغات یوتیوب را داشته باشید می توانید جهت مشاوره و یا انجام این کار با همکاران ما در آژانس مدلین در ارتباط باشید.